Home » Köra bil med husvagn » Backa med husvagn

Backa med husvagn

Specialerbjudande på Husvagnsförsäkring från Moderna försäkringar

Redan i det föregående kom vi in på nödvändigheten av att kunna backa med husvagnen. Det är en viktig manöverkunskap, men få husvagnsproblem åstadkommer mer bekymmer bland husvagnsägare i allmänhet, och ett förvånansvärt stort antal förare har kört husvagn i åratal utan att ha lärt sig den viktiga konsten, trots att det faktiskt är betydligt lättare än de flesta tror. Så mycket märkligare blir ”försummelsen” av det faktum att alternativet är både jobbigt och tidskrävande: man måste ju stanna, koppla loss vagnen och hantera den för hand, ibland med upprepade på- och losskopplingar. En trolig orsak till att många husvagnsägare inte behärskar att backa är att de inte tagit fasta på den gamla kända erfarenheten att övning ger färdighet, eller att man inte hittat någon lämplig plats att öva på. För den enda möjliga vägen till att kunna hantera husvagnen ”baklänges” heter just – övning! En förare som utan föregående erfarenhet tvingas backa i en nödsituation kommer säkert att misslyckas.

Det finns en gyllene regel när det gäller husvagnsbackning: man skall göra tvärtom mot när man backar med bil! Följ den beskrivning som nu kommer, så går det antagligen lättare sedan: lägg en hand nedtill på ratten och styr uppåt åt det håll du vill att husvagnen skall svänga. När vagnen börjat backa i denna riktning: sväng om ratten – då följer bilen husvagnen i svängen. När man på så sätt fått igång svängningskurvan behövs i fortsättningen mycket små rörelser med bilratten för att öka eller minska kurvan. En annan bra regel när du övar: ha alltid någon som står bakom ekipaget och leder dig. Inled backningsövningarna med svängar på bilens förarsida: då ser du lätt vagnens sida och märker snabbt om vinkeln mellan fordonen blir för liten. Blir vinkeln för snäv ändrar den sig också snabbare, och risken för en ”fäll-knivs”-effekt uppstår lättare. Är man på väg in i en ”fäll-kniv” finns bara en lösning: kör framåt igen och gör ett nytt försök.

Betydligt svårare blir det när man börjar öva backsvängar åt andra hållet, d v s åt passagerarsidan. Men den tidigare övningen åt förar-hållet bör vid det här laget ha gett en intuitiv känsla för vilka rattutslag som behövs. Ställ bil och vagn i så rak linje som möjligt innan du börjar och följ sedan rörelserna hos vagnen genom att titta bakåt och i backspegeln.

Man kunde tycka att det borde vara lättare att backa med en liten vagn än med en stor, men det är precis tvärtom! Avgörande är avståndet mellan bilen och vagnshjulen: ju kortare avstånd – ju snabbare utslag på vagnen vid olika rattrörelser.