Vagnens sittgrupper fungerar alltså som sovplatser efter en lätt ”ombyggnad”. Men sittsofforna har även en tredje funktion, ett bra bevis på husvagnens konstruktiva kompromisser: de fungerar som packutrymmen. Under sittdynorna är sofforna försedda med lock, som efter att de fällts upp möjliggör t ex stuvning av sängkläder, eller under färd förvaring av förtältdelar etc. Men alla förvaringsutrymmen kräver ventilation, och detta var tidigare sittbänkutrymmenas stora problem. Trots öppningar i dess sidor tenderade sängkläder och andra mjukvaror att bli fuktiga och ibland tom mögliga vid längre tids förvaring där.
Lösningen kom när olika typer av centralvärme, vatten-eller luftburen, gjorde entré mot slutet av 60-talet. En värmeslinga passerade därefter genom lådan och tog bort fukten, och än bättre blev det när golvet i lådan försågs med perforerade boardskivor som gav tillträde till luft även under packningen.
Vagnens övriga förvaringsutrymmen är givetvis utformade – förhoppningsvis – för andra föremål än sängkläder och bylsiga förtält. Garderoben ska t ex fungera som hängplats för kläder och dessutom gärna vara försedd med hyllor eller backar för strumpor och underkläder. Hänghöjden bör vara minst 120 cm – ett mått man dessvärre tummar på hos många fabrikanter, och på samma sätt förhåller det sig med hängbredden – svensk standard föreskriver 56 cm för att kläder ska kunna hänga fritt utan att ta skada, men märkligt nog är det flera tillverkare som håller igen även på det måttet. Att hyllor i en hus-vagnsgarderob måste vara försedda med kanter, som hindrar grejorna att trilla i golvet vid inbromsning borde vara en självklarhet. Efterhand har hyllorna också fått kanter i de flesta vagnar efter många års ordkrig från fackjournalister.
En annan viktig förvaringsplats är överskåpet. Vagnspriset avgör oftast antalet överskåp – de är dyra i tillverkning – och de placeras över bäddarna i ögonhöjd i anslutning till eller straxt under taket. Genom en nedsänkt placering skapas ett hyllplan ovanpå skåpen som är en vettig stuvningsplats för småprylar när man ligger still med vagnen en längre tid. Skåpdörrarnas montering och öppningsbarhet är givetvis viktig. Dels ska de inte gå upp under färd, och är därför oftast anslutna i överkanten med gångjärn till själva skåpen. Dels ska de vara lätt tillgängliga, och har därför en fäll-upp-funktion som kan låsas i öppet läge.