I samband med vinterkörning och vid färd på våta och kanske leriga vägar möter en helt annan typ av problem. Då påverkas framkomligheten mer av t ex drivhjulens placering, av däcken och kanske av det faktum att man har med sig utrustning för att komma loss efter en avåkning från vägen.
Många gånger diskuteras vilket som är bäst vid hus-vagnskörning: framhjuls- eller bakhjulsdrift. Linder normala förhållanden spelar det ingen roll vilka hjul som driver, men vid körning på halt underlag är det tämligen självklart att drivning på bakhjulen är att föredra – de extra kilona på dragkulan ger bilen större stabilitet och däcken bättre väggrepp.
Risken för att ett husvagnsekipage kanar av vägen på halt underlag är större än att bilen ensam gör det. Orsaken kan vara så trist enkel som kraftig sidvind, som trycker på husvagnens stora sidoytor med mycket större kraft än på en bil. Skall man till fjälls under sport- eller påsklov är dubbade däck därför mer eller mindre ett måste. Och då duger det inte att bara dragbilen har dubbar – lagen och sunda förståndet säger att även husvagnsdäcken skall ha det.
Men även med dubbade däck tappar man väggreppet ibland, och hamnar i ett – förhoppningsvis – mjukt snödike. Att då ta sig upp kräver en genomtänkt extra-utrustning som spadar, sand och bogseringslinor. Men ekipagets storlek gör dessvärre ofta en egen bärgning omöjlig, och bästa rådet, vid vinterkörning liksom vid så många andra tillfällen blir: ta det lugnt så slipper ni hamna i diket.
Har man fastnat med ekipaget på enbart slirigt underlag som lera eller snö gäller samma regel som om man kört fast med bara bilen: gunga er loss. Lägg omväxlande in backen och ettans växel, så brukar hjulen komma loss efter ett tag. Innan gungningen börjar bör man titta efter så att inga isbitar eller stenar ligger i vägen för hjulen och omöjliggör manövern.
Vet man på förhand att man kommer att hamna på extra slirigt underlag kan man förbereda sig genom att anskaffa antingen snökedjor eller ett par s k Snow Grips. Kedjorna är rätt krångliga att sätta på – hjulen måste upp med hjälp av domkraft – men kan sedan vara kvar på däcken under längre tid. Snow Grips är lättare att fästa – de bara kläms fast – men de bör avlägsnas sedan den speciellt hala sträckan passerats.